| حامد شمس |
| مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابطعمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس |
هفته محیطزیست، فرصتی است تا به نقش زمین بهعنوان خانه و شریک خاموش توسعه صنعتی بیندیشیم. صنعت پتروشیمی، باوجود چالشهایی مانند مصرف انرژی بالا و تولید پسماند، میتواند با مسئولیتپذیری، همگام با طبیعت پیش رود. در گروه صنایع پتروشیمی خلیجفارس، حفاظت از محیطزیست را نه یک الزام، بلکه بخشی از آیندهنگری صنعتی میدانیم.
ما با اقدامات ملموس، تعهد خود را نشان دادهایم. پالایش گاز بید بلند خلیجفارس، با جمعآوری گازهای همراه، سالانه ۲ میلیون تن انتشار گازهای گلخانهای را کاهش داده است. بید بلند در کنار پالایش گاز هویزه مسئولیت مهم جمعآوری گازهای همراه را در غرب و شرق کارون برعهده دارند و تاکنون توانستهاند فلرینگ را تا ۴۰ درصد کاهش دهند. تصفیهخانههای ماهشهر و عسلویه، با ظرفیت بازچرخانی ۷۰ درصد آب مصرفی، به مدیریت پایدار منابع کمک کردهاند. ماهشهر، منطقهای که روزگاری با پسماند صنعتی مخدوش شده بود، با کاشت ۵۰۰ هزار نهال به فضای سبز و زیستگاه پرندگان تبدیل شده است. این اقدامات، با چالشهایی مانند هزینههای بالا و پیچیدگیهای فنی همراه بوده، اما عزم ما را تقویت کرده است.
آموزش کارکنان، محور دیگری از تلاشهای ماست. در سال گذشته، بیش از ۳۰۰۰ نفر از کارکنان ما دورههای ایمنی و محیطزیست را گذراندند تا فرهنگ مسئولیتپذیری نهادینه شود. همچنین، در راستای مسئولیت اجتماعی، با سازمانهای غیردولتی برای حفاظت از لاکپشت نوکعقابی در سواحل عسلویه همکاری کردهایم و برنامههایی برای حمایت از جوامع محلی اجرا کردیم.
بااینحال، میدانیم که راه درازی در پیش است. صنعت ما همچنان با مسائل زیستمحیطی مواجه است و نیازمند نظارت دقیقتر و پایبندی به استانداردهای جهانی مانند ISO 14001 هستیم. ازاینرو، از فعالان، نهادهای زیستمحیطی و منتقدان دعوت میکنیم تا با گفتوگو و همکاری، ما را در این مسیر یاری کنند. حفاظت از محیطزیست، ارادهای جمعی میطلبد.
هفته محیطزیست، یادآور مسئولیت مشترک ماست. ما در هلدینگ خلیجفارس متعهدیم که با نوآوری و شفافیت، بهسوی صنعتی سبزتر حرکت کنیم. آیندهای پایدار، تنها با پیوند صادقانه میان صنعت، جامعه و طبیعت ممکن است.
منبع : ویژه نامه پیام ما ( خرداد 1404)
جهت مشاهده فایل پی دی اف اینجا را کلیک کنید