اخبار

01 دی 1400 - 10:59
رونمایی از پتروشیمی بندر امام جدید در مراسم انعقاد قرارداد بازیابی اتان
سودآوری شش‌ماهه بندر امام دوبرابر سود سالانه ۹۹/ بندر امام کاملاً آماده ورود به بورس است

در مراسم انعقاد قرارداد بازیابی اتان پتروشیمی بندر امام، مدیرعامل این شرکت از پتروشیمی بندر امام جدید رونمایی کرد و در حالی از سودآوری دوبرابری این مجتمع در شش ماه نخست ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته خبر داد که سود این مجتمع در سال ۱۳۹۹، پنج برابر نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت.

سودآوری شش‌ماهه بندر امام دوبرابر سود سالانه ۹۹/ بندر امام کاملاً آماده ورود به بورس است

به گزارش روابط‌عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، حمیدرضا رستمی در این مراسم که در سالن اجتماعات شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برگزار شد، با بیان اینکه پتروشیمی بندر امام امروز تغییر کرده و با گذشته متفاوت است، به معرفی پتروشیمی بندر امام جدید پرداخت.
وی گفت: امروز بر مبنای مصوبات مجمع‌عمومی، شرکت پتروشیمی بندر امام در قالب یک شرکت هدایت می‌شود و زیر مجموعه‌ها ادغام شدند، این کار با حمایت ویژه هیئت‌مدیره هلدینگ و شرکت و مدیریت‌های ستادی انجام شد و باتوجه‌به اینکه ۸۳۰۰ نفر قراردادهای مختلفی در پنج شرکت زیرمجموعه داشتند و ۲۴۰ قرارداد جاری با مدل‌های مختلفی منعقد شده بود، کار بسیار سنگینی را پیش رو داشتیم که موفق به انجام آن شدیم.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، تدوین نمودار سازمانی یکپارچه را گامی مهم برای رسیدن به این هدف عنوان کرد و افزود: فرآورش یک پتروشیمی بندر امام، قبلاً دو شرکت بود و به‌تنهایی اندازه دو مجتمع هم‌جوار محسوب می‌شد که در این فرایند، تبدیل به دو واحد مجزای زنجیره تولید آروماتیک و زنجیره تولید الفین شد و واحد CF هم به دو واحد تقسیم شد.
رستمی ادامه داد: ساماندهی نیروها در نمودار جدید در دو محور کارفرمایی و پیمانکاری انجام شد، تعداد زیادی قراردادهای جاری در شرکت‌های پنج‌گانه مجتمع وجود داشت که با هم مشابهت‌هایی داشتند که این قراردادها با بررسی‌های انجام شده ادغام شدند و کاهش یافتند و تخصصی‌تر شدند و تحت یک مدیریت خاص قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه نمودار سازمانی پتروشیمی بندر امام بعد از ۲۵ سال ساماندهی شد، افزود: همین مدت ۲۵ سال نشان می‌دهد چه‌کار سختی برای ساماندهی پیش رو داشتیم چرا که نمودار سازمانی شرکت‌های صنعتی هر پنج سال یکبار باید بازبینی شود و تعویق این زمان باعث انباشته شدن مشکلات و افزایش سختی‌ها می‌شود.
او همچنین به جذب ۳۵۰ نیروی جوان و کارآمد باتوجه‌به نیازهای پتروشیمی بندر امام با برگزاری آزمون اشاره کرد و گفت: جذب این تعداد نیرو بدون مداخله و سفارش و... انجام شده و یکی از شاخص‌ترین جذب نیروها در سطح ملی بوده؛ امروز این نیروها در حال آموزش هستند و از سوی دیگر برای ساماندهی نیروها به بازنشستگی و طرح توافقی نیاز بود که با هماهنگی‌های انجام شده با هیئت‌مدیره و ستاد هلدینگ این کار هم به‌خوبی پیش رفت.
رستمی توسعه واحدهای تولیدی را از اقدامات مهم انجام شده برای تحول در این پتروشیمی عنوان کرد و اظهار داشت: با این سیاست، HSE  ما از تمرکز خارج شد و امروز در کنار تولید و تعمیرات است، همچنین در ساختار و دارایی‌های فیزیکی پیشتاز هستیم و همه بخش‌های ما دارای استراتژی هستند.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام تصریح کرد: تدوین استراتژی در بندر امام، با حضور بیش از هزار نفر از کارکنان و مدیران تدوین شد که برگرفته از استراتژی وظیفه‌ای برای مدیریت‌ها و مجموعه بود، بندر امام امروز می‌تواند بگویند تنها شرکتی است که حتی بخش مالی آن استراتژی تعریف شده دارد.
وی ادامه داد: در بخش تولید این تدوین و تغییر فرایندها اولین‌های زیادی را موجب شد، ما سه NF  یا واحد تفکیک میعانات گازی داریم که کارکرد آن بسته به خوراک دریافتی از NGLهایی است که خروجی آنها هم تابع مستقیم میزان برداشت نفت است؛ تحریم باعث شده بود که NGLهای ما به ۵۰ هزار بشکه کاهش پیدا کنند، اما با همه این مشکلات، کاری صورت گرفت که وضعیت امروز بندر امام بسیار متفاوت با گذشته است.
رستمی با تاکید بر اینکه یکی از استراتژی‌ها ما تکمیل زنجیره خوراک و تأمین پایدار خوراک است، گفت: ما دو خط خوراک از بید بلند را از طریق مجیدیه با ۱۸ کیلومتر خط خوراک به مجموعه خودمان منتقل کردیم و همین سبب شد سه محصول بیدبلند شامل اتان، پروپان و بوتان را دریافت کنیم. با استفاده از ظرفیت خالی که داشتیم فرایندهای لازم را روی پروپان و بوتان بید بلند انجام دادیم و شرایط صادرات این محصولات را برای بید بلند فراهم کردیم و با استفاده از اتان دریافتی هم تبدیل به مجموعه دیسپچینگ تولید اتان مازاد منطقه شدیم و هم الفین خودمان را هم به ظرفیت رساندیم.

مدیرعامل پتروشیمی بندر امام ادامه داد: با این تصمیم و اجرای موفق آن، برای اولین‌بار الفین پتروشیمی بندر امام با شش کوره اتان و سه کوره مایع، روزانه ۱۲۰۰ اتیلن تولید کرد؛ قیمت تمام شده اتیلن تولید شده بندر امام به حداقل میزان خودش رسید و به سمت آریاساسولی شدن هدایت شدیم. نتیجه این اقدام آن شد که زنجیره اتیلن ما با واحدهای پلی‌اتیلن سبک‌وسنگین در حداکثر ظرفیت قرار بگیرد و برای اولین‌بار، صادرات محصولات جامد و پلیمری ما به حداکثر میزان ظرفیت خود و تا ده درصد بیشتر از ظرفیت تولید برسد و برای اولین‌بار واحد PVC بندر امام بیش از ظرفیت اسمی خود تولید کند.
وی افزود: با این اقدامات، درحالی‌که ما پیش‌ازاین روزانه ۸۰۰ تن MTBE  تولید می‌کردیم، امروز به ۱۵۰۰ تن تولید این محصول رسیدیم و برای اولین‌بار MTBE ما به صادرات رسیده و در سبد محصولات صادراتی هلدینگ خلیج‌فارس قرار گرفته است.
رستمی از دیگر دستاوردهای مهم سال‌های اخیر پتروشیمی بندر امام را تأمین بدون وقفه یوتیلیتی عنوان و تصریح کرد: با اقدامات خوب همکارانم در پتروشیمی بندر امام؛ هیچ وقفه‌ای در چهار سال گذشته در سرویس یوتیلیتی نداشتیم و حتی یکبار هم دچار قطع یوتیلیتی نشدیم که این جزو افتخارات ماست، ضمن اینکه واحد الفین ما هم در این مدت همواره در سرویس بوده و حتی یکبار از سرویس خارج نشده است.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام تاکید کرد: در این مدت همه مخاطرات و معایب واحدها را شناسایی کردیم و تا حد ممکن مخاطرات برطرف شد و امروز در بخش شاخص HSE  از نمودار شیب‌دار نزولی به یک واحد نرمال در این حوزه رسیدیم.
وی با بیان اینکه در بهمن‌ماه بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی الفین در پتروشیمی بندر امام انجام خواهد شد، گفت: پتروشیمی بندر امام ۳۵۰ مخزن عملیاتی دارد که در سال‌های قبل تعمیرات و نگهداشت خاص برای اینها انجام نشده بود که سال گذشته ۱۲ مخزن را تعمیر کردیم و مخاطرات آنها را برطرف کردیم که این روند ادامه دارد.
 رستمی با اشاره به اجرای نهضت لاست در پتروشیمی بندر امام که صرفاً در فرایندهای اجرایی انجام نشد و در همه سطوح انجام شد، گفت: نتیجه این نهضت در بخش مالی، شفافیت در فرایندهای مالی، وصول طلب‌های کلان، رفع مغایرت‌های مالیاتی کلان، اصلاح سیستم‌های اموال و دارایی، تجمیع قراردادها و شفافیت فرایندهای بازرگانی بود.
او یادآور شد: همچنین موفق شدیم در بخش تولید با اقدامات انجام شده درحالی‌که از روز افتتاح پتروشیمی بندر امام تا پیش‌ازاین اقدامات روزی ۲۴ تا ۴۰ تن اتیلن به فلر می‌رفت، دیگر امروز چنین اتفاقی نمی‌افتد.
مدیرعامل پتروشیمی بندر امام در ادامه اعلام کرد: با این تحولات و اقدامات انجام شده، پتروشیمی بندر امام در سال ۱۳۹۹ معادل پنج سال قبل از آن سود داد و امسال، یعنی در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۰ سودآوری بندر امام دوبرابر سال ۱۳۹۹ بوده است؛ امروز پتروشیمی بندر امام به نقطه‌ای از شفافیت و سودآوری رسیده که کاملاً آماده ورود به بورس است و زمان ورود ما به بورس به تصمیم سهام‌دار عمده بستگی دارد.
رستمی همچنین به توجه ویژه این مجتمع به داخلی سازی اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه در پتروشیمی بندر امام داخلی سازی شده و امروز ۶۰ درصد کاتالیست‌های ما داخلی سازی شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تنها هشت در صد از هیدروکربن‌های استحصال شده از زمین، خوراک پتروشیمی می‌شود، اظهار داشت: اگر این ۸ درصد را به ۲۰ درصد برسانیم کار بزرگی کردیم، با این هشت درصد ۲۰ میلیارد دلار درآمد داریم که اگر به بیست درصد برسد درآمد خیلی افزایش پیدا می‌کند، همین هشت در صد بود که در شرایط تحریم ما را نجات داد اما شاهد هستیم که برخی به دنبال گران کردن خوراک و... هستند.
رستمی در ادامه با بیان اینکه «یادآوران در زنجیره تولید و تکمیل خوراک بندر امام مفهوم پیدا کرد»، گفت: ما NGL3200 را تأمین مالی کردیم و ان‌شاءالله در سرویس قرار خواهد گرفت، با راه‌اندازی یادآوران نیاز است که ۴۷۵ هزار تن در سال اتان استحصال کنیم و ۹۴۲ هزار تن C3+ بدهیم و برای رسیدن به این ظرفیت نیاز به فرایندی داریم که با پروژه‌ای که امروز قرارداد آن امضا می‌شود صورت خواهد گرفت که باعث افزایش سودآوری ما می‌شود.
 مدیرعامل پتروشیمی بندر امام خاطرنشان کرد: ارزش قرارداد بازیابی اتان ۳۹ میلیون یورو است و در زنجیره تأمین خوراک پتروشیمی بندر امام بسیار مهم است و کمک قابل‌توجهی به سودآوری شرکت خواهد کرد.

تصاویر
  • سودآوری شش‌ماهه بندر امام دوبرابر سود سالانه ۹۹/ بندر امام کاملاً آماده ورود به بورس است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری