اخبار

26 بهمن 1402 - 10:14
رسیدگی به آسیب‌دیدگان از حوادث صنعت به عنوان مسئولیت اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد

در پنل تخصصی مدیریت ایمنی فرآیند، تجهیزات و اطفاء حریق، موضوعات متنوعی همچون سیستم‌های نوین اطفاء حریق مخازن، توانمندسازی و مهارت آموزی رهیدگان از سوختگی، چالش‌ها و دستآوردهای پیاده‌سازی PSM و ملاحظات ایمنی و فرآیندی و عملکردی از دیدگاه سیستم کنترلی در صنعت پتروشیمی ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد.

 رسیدگی به آسیب‌دیدگان از حوادث صنعت به عنوان مسئولیت اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد

در پنل تخصصی مدیریت ایمنی فرآیند، تجهیزات و اطفاء حریق اعلام شد: تاثیر ۸۰ درصدی PSM بر کاهش حوادث فرآیندی/ رسیدگی به آسیب‌دیدگان از حوادث صنعت به عنوان مسئولیت اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد


در پنل تخصصی مدیریت ایمنی فرآیند، تجهیزات و اطفاء حریق، موضوعات متنوعی همچون سیستم‌های نوین اطفاء حریق مخازن، توانمندسازی و مهارت آموزی رهیدگان از سوختگی، چالش‌ها و دستآوردهای پیاده‌سازی PSM و ملاحظات ایمنی و فرآیندی و عملکردی از دیدگاه سیستم کنترلی در صنعت پتروشیمی ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد. به گزارش ستاد خبری رویداد پتروکم، در این نشست محمد علی خادمیان، مدیر HSE شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با اشاره به موضوعات مرتبط با انواع حریق و ضرورت جلوگیری از هرگونه حادثه، افزود: موضوع PSM یکی از ضرورت‌های اصلی در شرکت‌های پتروشیمی است که از سال‌های گذشته شرکت‌هایی مثل پتروشیمی نوری و آریاساسول در این حوزه آغاز کننده بوده‌اند با استفاده از این سیستم که سال‌هاست پیاده‌سازی کرده‌اند، تولیدی ایمن را داشته‌اند.
او گفت: متاسفانه صنعت پتروشیمی و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس هنوز با این موضوع ناآشنا هستند و هنوز به سمت و سوی این بخش نرفته‌ایم. می‌توان گفت که خلاء زیادی در به کارگیری این سیستم در شرکت‌ها وجود دارد و بسیاری از حوادث و مشکلاتی که در حوزه HSE و تولید پس از اجرا وجود دارد، در اثر نبود این سیستم است.
خادمیان یکی دیگر از موضوعات مهم این پنل را سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید در اطفاء حریق عنوان کرد و گفت: بسیاری از تجهیزات و شیوه‌های اطفاء باید تغییر کرده و با آخرین تکنولوژی‌ها به روزرسانی شود.
در ادامه این نشست، شهاب تفضلی، مدیر بازرگانی شرکت آتش بس پارس، سناریوهای حریق مخازن و راهکارهای اطفاء حریق و تجهیزات روز را ارائه کرد و گفت: عمده حریق‌های مخازن در کل دنیا در اثر رعد و برق، تعمیر و نگهداشت و عوامل زیست محیطی بوده است که این عوامل با توجه به تغییرات آب و هوایی در حال تشدید هستند.
وی با اشاره به تحقیقی که روی ۴۸۰ مورد حریق مخزن در مناطق مختلف صورت گرفته، گفت: ۱۵۰ مورد از این حریق‌ها در اثر رعد و برق بوده و باقی عوامل را بیشتر تجهیزات و نگهداری و عوامل طبیعی دیگر تشکیل می‌دهد اما نکته قابل توجه در اطفاء حریق مخازن این است که تقریبا همه حریق‌های تمام سطح با تجهیزات متحرک خاموش می‌شوند.
تفضلی، نبود تجهیزات مناسب، کم بودن دبی آب و فوم، ضعف تجهیزات لجستیک و ضعف سیستم انتقال را از جمله مهمترین دلایل طولانی شدن مدت اطفاء حریق وعدم موفقیت در اطفاء اعلام کرد و در ادامه تعدادی از محصولات این شرکت برای اطفاء حریق را معرفی کرد.
وی در عین حال با اشاره به ربات‌هایی که برای اطفاء حریق در کشورهای همسایه در حال استفاده است، گفت: این ربات‌ها دبی بالایی برای فوم و آب دارند و می‌تواند به دامنه اصلی حریق نزدیک شود. این ربات‌ها دوربین و مانیتور دارند که با دمای بالا یا آب همچنان فعال است و نیروی عکس العمل بالای خود را در شرایط مختلف حفظ می‌کند و به نظر می‌رسد این ربات‌ها آینده اطفاء حریق هستند که باید بیشتر شناخته شوند.
در ادامه این نشست، صالحی از شرکت آریا کوپلینگ، عملکرد این مجموعه را ارائه کرد و با اشاره به تلاش این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی خود، افزود: ما بیش از ۴۸۰ مدل تجهیز را تولید می‌کنیم اما در کنار تولید محصولات یک موسسه به نام «زنو» را برای حمایت از افرادی که دچار سانحه سوختگی در موقعیت‌های مختلف شده‌اند، راه اندازی کرده‌ایم.
وی افزود: در این موسسه در چارچوبی مشخص به این افراد آسیب دیده کمک می‌کنیم تا بدانند که صرف پوست و لایه‌رویی بدن آن‌ها سوخته و همچنان قلب و دانش و توانمندی‌های آن‌ها باقی مانده و ما کمک می‌کنیم تا این افراد که عموما از جامعه طرد می‌شوند، دوباره به جامعه برگردند.
خادمیان، مدیر HSE شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ضمن تشکر از این مجموعه به واسطه انجام این اقدام در مسیر مسئولیت اجتماعی شرکت، افزود: رسیدگی به این آسیب‌ها در صنعت خلاء زیادی داشته و جای چنین موسسه‌هایی خالی است چرا که این افراد پس از حادثه دچار رنج بسیاری می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی در راستای مسئولیت اجتماعی خود با این مراکز و موسسه‌ها در راستای حمایت از این افراد باید همکاری کنند، افزود: چنین تلاش‌هایی باید بیشتر نشر داده شود تا این افراد به سلامت به جامعه و زندگی معمولی برگردند.
در ادامه این نشست تخصصی همچنین، علیرضا صادقی از اساتید این حوزه ، به تشریح اهمیت موضوع PSM (ایمنی فرآیند) و تفاوت آن با HSE پرداخت و گفت: یکبار برای همیشه باید تفاوت میان ایمنی شغلی و ایمنی فرایند را توضیح دهیم تا افراد مختلف و مدیران بدانند هزینه‌ها و خسارت‌های این دو با هم چقدر تفاوت دارند.

 

تصاویر
  •  رسیدگی به آسیب‌دیدگان از حوادث صنعت به عنوان مسئولیت اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد
  •  رسیدگی به آسیب‌دیدگان از حوادث صنعت به عنوان مسئولیت اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد
  •  رسیدگی به آسیب‌دیدگان از حوادث صنعت به عنوان مسئولیت اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد
  •  رسیدگی به آسیب‌دیدگان از حوادث صنعت به عنوان مسئولیت اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
ثبت نظر

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: