اخبار

28 بهمن 1402 - 15:30
سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری سهم شرکت‌های دانش‌بنیان را از اقتصاد کشور ۲ درصد اعلام کرد و گفت: به دنبال قراردادن شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره خلق ارزش شرکت‌های بزرگ هستیم.

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
در نشست تخصصی برنامه جامع توسعه فناوری‌های راهبردی در صنایع دانش‌محور مطرح شد:
سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است/ تصویب هر طرح توسعه‌ای در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، مبتنی بر حمایت از داخلی‌سازی است

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری سهم شرکت‌های دانش‌بنیان را از اقتصاد کشور ۲ درصد اعلام کرد و گفت: به دنبال قراردادن شرکت‌های دانش‌بنیان در زنجیره خلق ارزش شرکت‌های بزرگ هستیم.
به گزارش ستاد خبری رویداد ایران پتروکم، شقایق حق‌جوی جوانمرد، در نشست تخصصی برنامه جامع توسعه فناوری‌های راهبردی در صنایع دانش‌محور در نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲، با بیان اینکه فناوری مسیر تبدیل دانایی به توانایی است، اظهار داشت: توسعه فناوری در همه کشورهای دنیا پرهزینه، پرریسک و دیر بازده است، به همین دلیل در ایران کمتر موردتوجه قرار گرفته است.
وی از جمله چالش‌های توسعه فناوری در ایران را حکمرانی نامطلوب، عدم وجود برنامه‌های هدفمند در بلندمدت، عدم وجود زیرساخت یکپارچه به‌روز و مطلوب، نظام مالکیت فکری معیوب، ارتباطات بین‌المللی ناکافی و عدم وجود نیروی انسانی متخصص ذکر کرد.
حق جو با اشاره به این که تعداد ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در ایران وجود دارد که ۲ درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: اینکه چگونه بتوانیم این شرکت‌ها را به صنایع بزرگ متصل کنیم یک چالش بزرگ برای ما بود، ازاین‌رو در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مدل‌های مختلفی را بررسی کردیم تا بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را در زنجیره خلق ارزش شرکت‌های بزرگ قرار دهیم.
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد که ۲۰ درصد توسعه فناوری از طریق دانشگاه‌ها، ۳۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان و ۵۰ درصد هم از طریق واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، بنابراین توجه به واحد تحقیق توسعه شرکت‌ها یکی از راه‌های رسیدن به توسعه علم و فناوری است.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تمرکز بر صنایع دانش فنی محور است، تصریح کرد: براین‌اساس تصمیم گرفتیم برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را در مسیر توسعه صنعت کشور قرار دهیم، سراغ صنایع دانش فنی محورمان رفتیم.
حق‌جو با بیان این که نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یک نهاد سیاست‌گذاری است، گفت: ما می‌توانیم توانمندی‌هایی که از قبل در کشور وجود دارد را همرسانی کنیم، براین‌اساس در طول هشت ماه گذشته سراغ هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های پتروشیمی منتخب رفتیم تا بتوانیم ارتباط بین این دو نهاد را تسهیل کنیم.

*سیاست حمایت از داخلی‌سازی در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

بیژن چگنی، عضو هیئت‌مدیره شرکت صنایع خلیج‌فارس نیز گفت: از جمله اقدامات خوبی که در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده این است که هر طرح توسعه‌ای که در هلدینگ تصویب می‌شود، مبتنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از توان سازندگان ایرانی است.
وی افزود: امیدواریم اجرای این سیاست از سوی سایر هلدینگ‌های پتروشیمی همانند هلدینگ خلیج‌فارس دنبال شود تا در نتیجه آن شاهد استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های پتروشیمی باشیم.

مدیرعامل پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه اکتساب تکنولوژی مهم‌تر از انتقال آن است، افزود: صنعت پتروشیمی یک صنعت منحصربه‌فرد با دانش فنی گسترده است. در حال حاضر ۲۵۵ دانش فنی در صنعت پتروشیمی خریداری شده است که ۱۴۶ دانش فنی اختصاص به ۱۲ محصول دارد، بنابراین شرکت پژوهش و فناوری از همان ابتدا تمرکز خود را بر روی نیاز پرتعدادترین لایسنس‌ها قرار داده است تا بتواند دانش فنی این قسمت‌ها را بومی کند.
مجید دفتری، با بیان این که در سال ۱۳۹۲ یک شبکه ماتریکسی بسیار قوی برای تولید کاتالیست، جاذب و افزودنی ایجاد کردیم، افزود: در نتیجه ایجاد این شبکه و تمرکز بر نیاز واحدها، ۹۵ کاتالیست از ۹۹ کاتالیست، جاذب و افزودنی که نیاز داشتیم در داخل امکان تولید انبوه را یافتند.
وی افزود: در حال حاضر نیز به دنبال این هستیم به شناسایی تجهیزات پرکاربرد در صنعت پرداخته و دانش فنی آنها در داخل کشور بومی کنیم.
محسن حائری نژاد، مدیرعامل شرکت آرمان پاسارگاد، به تشریح مدل زنجیره ارزش‌گذاری در اکوسیستم فناوری پرداخت و گفت: ما در صنعت پتروشیمی دارای چهار رکن اصلی تأمین خوراک، بازار، دانش فنی و سرمایه هستیم که چنانچه به یکی از این ارکان دسترسی نداشته باشیم با چالش مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر راهبردهای دنیا در حوزه صنعت پتروشیمی بر دو محور منبع‌محور و کشش بازار است، تصریح کرد: باتوجه‌به ذخایر هیدروکربوری که در اختیار ایران است و دسترسی ما به منابع نسبت به کشورهای دیگر راحت‌تر است، می‌توانیم متناسب با این مزیت به تعریف پروژه بپردازیم و به‌جای این که در صنعت پتروشیمی از استفاده از یک خوراک به تولید یک محصول برسیم به سمت استفاده از یک خوراک به تولید چند محصول برسیم که این امر علاوه بر ارزش‌افزوده تاب‌آوری ما را نیز افزایش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آرمان پاسارگاد با بیان اینکه در دهه‌های آتی توسعه صنعت نفت وابسته به توسعه صنعت پتروشیمی خواهد بود، افزود: این امر برای صنعت پتروشیمی ایران فرصتی را فراهم می‌کند تا بتواند به نقش‌آفرینی در این زمینه بپردازد، منتهی ایجاد ارزش‌افزوده در این قسمت ارتباط مستقیمی با فناوری دارد، اگر به دنبال این هستیم که از ذخایرمان به‌صورت هوشمندانه استفاده کنیم باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنیم.
در ادامه این نشست تخصصی پتروشیمی اروند نحوه چگونگی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط هدفمند بین دانشگاه و صنعت برای رفع نیازهای این مجتمع که در نهایت منجر به تولید دانش فنی شد را تشریح کرد.
نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش برگزار شد.
تصاویر
  • سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
  • سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
  • سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
  • سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
  • سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
  • سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
  • سهم شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد ایران، ۲ درصد است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
ثبت نظر

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: