اخبار

26 بهمن 1402 - 12:52
خام‌فروشی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را می‌بندد

الگوی شرکت برتر صنعت شیمیایی و پتروشیمی دنیا در ایجاد پارک شیمیایی و ضرورت و مزایای احداث پارک‌های پتروشیمی در ایران در نشست تخصصی «مقایسه پارک‌های شیمیایی با الگوهای آن در صنعت پتروشیمی دنیا» در رویداد ایران‌پتروکم تشریح شد.

خام‌فروشی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را می‌بندد

گزارش نشست تخصصی مقایسه پارک‌های شیمیایی با الگوهای آن در صنعت پتروشیمی دنیا احداث پارک‌های پتروشیمی همسو با تحقق اقتصاد مقاومتی و رقابت‌پذیری کشور/ خام‌فروشی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را می‌بندد/ اجرای پارک‌های شیمیایی ایران بر اساس الگوهای جهانی


الگوی شرکت برتر صنعت شیمیایی و پتروشیمی دنیا در ایجاد پارک شیمیایی و ضرورت و مزایای احداث پارک‌های پتروشیمی در ایران در نشست تخصصی «مقایسه پارک‌های شیمیایی با الگوهای آن در صنعت پتروشیمی دنیا» در رویداد ایران‌پتروکم تشریح شد.
به گزارش ستاد خبری رویداد بین‌المللی ایران‌پتروکم، نشست تخصصی «مقایسه پارک‌های شیمیایی با الگوهای آن در صنعت پتروشیمی دنیا» در نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ برگزار شد.علی مانی‌زاده، مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس با اشاره به چهار عامل اساسی خوراک، سرمایه، فناوری و بازار در توسعه صنعت پتروشیمی اظهار داشت: اگر به‌صورت تک‌بعدی به یکی از این عوامل توجه شود سبب عدم توازن توسعه صنعت می‌شود، بنابراین نباید تنها به یک عامل در توسعه صنعت پتروشیمی توجه کرد و باید نگاه کلی و جامع انجام شود.

وی به الگوهای و سبد محصولات صنعت پتروشیمی جهانی اشاره کرد و افزود: عدم توازن در سبد محصولات صنعت پتروشیمی ایران دیده می‌شود و باید به بازار و الگوهای تطبیقی جهان نیز از گذشته توجه می‌کردیم.

مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس، ادامه داد: عدم توازن در تولید محصولات بالادست به صنایع پایین‌دستی نیز سرایت کرده و هنگامی که محصولات بالادستی به مقدار کافی تولید نشود، محصولات میان دستی و در نتیجه پایین‌دستی نیز به طور مطلوب توسعه پیدا نمی‌کند.

مانی‌زاده با تأکید بر اینکه صنعت پتروشیمی پایه زندگی حال دنیاست، گفت: ناترازی گاز طبیعی و عدم تأمین پایدار خوراک صنایع طی سال‌های آتی، کمبود خوراک مایع، عدم تولید مواد پیچیده‌تر باارزش افزوده بالاتر، یکپارچه نبودن توسعه از مشکلات و موانع فنی توسعه صنعت پتروشیمی است.

وی تأکید کرد: راهکار این است که به فکر خوراک‌های جایگزین باشیم و به سمت توسعه زنجیره ارزش و یکپارچه‌سازی تولید، زیرساخت، فناوری، کسب‌وکار با ایجاد پارک‌های پتروشیمی حرکت کنیم.مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس با بیان اینکه CIP مدل یکپارچه‌سازی صنعت شیمیایی است که بر اساس آن ظرفیت‌ها در بالادست، میان‌دست و پایین‌دست با هم در نظر گرفته می‌شود، افزود: بنابراین باید در پایین‌دست نیاز بازار سنجیده شده و در بالادست بر اساس خوراک موجود، محصول پایه تولید شود تا زنجیره ارزش توسعه یابد.مانی‌زاده با اشاره به اینکه پارک‌ها در سه دسته پارک‌های فناوری، علمی و تحقیقاتی و علمی صنعتی تقسیم می‌شوند، ادامه داد: پارک‌های فناوری برای هماهنگی بین شرکت‌های استفاده‌کننده فناوری در صنعت و در بخش تولید دانش، پارک‌های علمی و تحقیقاتی بر اساس بخش تولید دانش و ارتباط با صنعت و پارک‌های صنعتی در حوزه پیوند دانشگاه، صنعت و بازار فعالیت می‌کنند.وی تأکید کرد: پارک‌های صنعتی که باهمت هلدینگ خلیج‌فارس آغاز شده به طور معمول در یک محدوده جغرافیایی جمع می‌شوند، برنامه‌ریزی جامع تفصیلی، مدیریت و اداره یکپارچه در تصمیم‌گیری دارند.

به گفته مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس، پارک‌های پتروشیمی از نظر ساختارهای مدیریتی در سه دسته پارک‌ها با کاربر اصلی، پارک‌های بسته و پارک‌های باز تقسیم می‌شوند که بی‌ای‌اس‌اف از مدل کاربر اصلی یعنی با مدیریت اصلی خودش استفاده می‌کند.

مانی‌زاده با بیان اینکه شرکت‌های بی‌ای‌اس‌اف با ۹۱ میلیارد دلار درآمد، شرکت دوکمیکال و شرکت سابیک به ترتیب سه شرکت برتر صنعت شیمیایی و پتروشیمی دنیا در سال ۲۰۲۳ بوده‌اند، تصریح کرد: بهترین الگو شاید الگوی نخستین شرکت دنیا باشد. شرکت بی‌ای‌اس‌اف با تولید آنیلین برای رنگ و رزین کار را آغاز و وسعت یکی از واحدهایش به هزار هکتار می‌رسد.وی ادامه داد: این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات شیمیایی دنیاست که در ۹۱ کشور جهان، ۲۹۳ سایت تولیدی دارد.

درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۸۸ میلیارد یورو بوده است.

مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس با اشاره به اینکه چهار عامل مجاورت یکپارچگی، تبادل مواد اولیه، بهینه‌سازی انرژی و به‌حداقل‌رساندن زباله چرخه تولید این شرکت است، اظهار داشت: در پارک پتروشیمیایی لودویگسهافن آلمان بیش از ۱۰۰ شرکت در بخش‌های مختلف ارائه خدمات دارند.

مانی‌زاده تصریح کرد: این شرکت در ۶ زنجیره محصولات شیمیایی، مواد پیشرفته، راه‌حل‌های صنعتی، فناوری‌های سطحی، تغذیه و مراقبت و راه‌حل‌های کشاورزی فعالیت می‌کند.وی با تأکید بر اینکه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس بر مبنای الگوی بی‌ای‌اس‌اف، ۱۰ پارک پتروشیمی را تعریف کرده است که اقدام‌های مطالعاتی دقیق مفهومی روی آن‌ها انجام شده است، گفت: این پارک‌ها باهدف توسعه زنجیره ارزش همسو با تحقق اقتصاد مقاومتی و رقابت‌پذیری در کشور با ایجاد سیستم Plug & play احداث می‌شوند.مدیر تکوین طرح‌های توسعه شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس تأکید کرد: هلدینگ خلیج‌فارس در این پارک‌ها زمین، زیرساخت‌ها و یوتیلیتی را فراهم می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند در واحدهای مختلف پارک‌ها سرمایه‌گذاری کنندمانی‌زاده با بیان اینکه خام‌فروشی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را می‌بندد، اظهار داشت: هدف ما این است که ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی را در قالب پارک‌های پتروشیمی و بر اساس الگوهای جهانی محقق کنیم.

وی ادامه داد: باتوجه‌به تغییر سبک زندگی در کشورهای توسعه‌یافته باید به سمت تولید محصولات نهایی زنجیره حرکت کرد. احد شهریاری، مدیرعامل شرکت پارک‌های پتروشیمی افق خلیج‌فارس نیز در این نشست بر بهره‌مندی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود تأکید کرد و گفت: افزون بر فرصت‌ها، ایجاد پارک‌های پتروشیمی می‌تواند برخی از چالش‌ها را در کشور به یک فرصت تبدیل کرد و از تکمیل زنجیره ارزش فرصت‌هایی نوین حتی در پایین‌دست خلق کرد. وی افزود: در ایجاد پارک‌های پتروشیمی باید به همه مسائل موجود از جمله اشتغال‌آفرینی مستقیم و غیرمستقیم، تأمین خوراک، بهره‌مندی از فرصت‌های جغرافیایی نظیر اقتصاد دریا، حمل‌ونقل ارزان‌تر، دسترسی به بازارهای جهانی توجه کرد.در ادامه این نشست، علی وطنی، استاد دانشگاه با اشاره به اقتصاد متکی بر نفت و اقتصاد مبتنی بر نفت تصریح کرد: اقتصاد متکی بر نفت یعنی خام‌فروشی اما اقتصاد مبتنی بر نفت یعنی تکمیل زنجیره ارزش.وی با تأکید بر اینکه ایران پس از آمریکا دارای بالاترین نرخ مهندسی است، افزود: افزون بر منابع غنی هیدروکربوری کشور، نیروی انسانی ثروت ارزشمند ایران است.

وطنی اظهار داشت: پارک‌های پتروشیمی تعریف شده در هلدینگ خلیج‌فارس با استفاده از نیروی انسانی و متخصص بر اساس اقتصاد مبتنی بر نفت و اشتغالزایی و بازگشت امید به کشور است.

با تکمیل زنجیره ارزش جذب دانشجوها و نخبگان و ماندگاری آنها محقق می‌شود. وی تصریح کرد: رمز موفقیت دنیا نگاه به فناوری، بازار و اقتصاد پروژه‌هاست و باید همه با هم دیده شود.وحید حدادی اصل، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل نیز در این نشست با اشاره به اینکه اجرای پارک‌های پتروشیمی حرکت بزرگی در کشور است، افزود: افزون بر فضای تولید، فناوری موضوع مهمی است که نیروی متخصص خود را می‌خواهد.نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم ۱۴۰۲ با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پترو پالایش به همت شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از ۲۴ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در مرکز بین‌المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های جزیره کیش دایر است.

تصاویر
  • خام‌فروشی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را می‌بندد
  • خام‌فروشی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را می‌بندد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
ثبت نظر

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: