اخبار

10 بهمن 1403 - 18:00
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان
ایران پتروکم، فرصتی برای توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش راهبردی است/ شرکت‌های کارآفرین دانش‌بنیان مولد از شرکت‌های غیرمولد تفکیک شوند

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کهربا توان با تأکید بر ایجاد همگرایی میان شرکت‌های پتروشیمی در پتروکم گفت: این رویداد فرصتی برای توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش راهبردی است.

ایران پتروکم، فرصتی برای توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش راهبردی است/ شرکت‌های کارآفرین دانش‌بنیان مولد از شرکت‌های غیرمولد تفکیک شوند


مهرداد مرادی، در حاشیه نشست‌های تخصصی ایران‌پتروکم در معرفی فعالیت‌های این شرکت، گفت: شرکت دانش‌بنیان کهربا توان یک شرکت فعال در حوزه نفت و گاز است که ابتدا در پروژه‌های ساخت و نصب پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها فعالیت می‌کرد. این شرکت از سال ۱۳۹۹ وارد حوزه نگهداری و تعمیرات مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی شد. پس از آن، متخصصان این شرکت بنا به نیاز کشور در حوزه مدیریت دارایی فیزیکی به‌ویژه مدیریت عملیات نگهداری و تعمیرات شروع به طراحی یک نرم‌افزار مشابه نمونه‌های موفق جهانی کردند که کشور به دلیل تحریم‌ها از آن محروم بود. بدین ترتیب نرم‌افزار کاردینو (KARDINO APM) که یک نرم‌افزار مدیریت عملکرد دارایی APM (Asset Performance Management) است، با رعایت تمامی استانداردهای بین‌المللی و مبتنی بر استاندارد ISO-14224 و NORSOK Z-008 و نظام‌نامه مدیریت اداره فیزیکی وزارت نفت و هلدینگ خلیج‌فارس و با توجه به نیازهای بومی صنعت در داخل کشور به‌صورت سفارشی تهیه شد.
وی افزود: خوشبختانه توانستیم یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تحقیقاتی را در این حوزه با سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی پیش ببریم و به یک محصول عینی برسیم که در حال حاضر یک راه‌حل جهانی است و توسط مهندسان ایرانی، توسعه و در یک کلاس جهانی ارائه می‌شود. این محصول هم‌اکنون به‌صورت پایلوت در دو مجتمع پتروشیمی در حال پیاده‌سازی و اجراست.

کیفیت برگزاری پتروکم قابل‌قبول است

مدیرعامل شرکت کهربا توان در مورد اهمیت برگزاری پتروکم، گفت: اهمیت اصلی پتروکم، نه معرفی شرکت‌ها و توانمندی آنها، بلکه به دلیل اتصال و کنار هم قراردادن همکاران بالقوه است. به‌عبارت‌دیگر زنجیره ارزشی در این رویدادها شکل می‌گیرد که افراد و شرکت‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و خروجی آن، یک محصول یا پروژه بزرگ است.
مرادی با بیان اینکه اکوسیستم به افزایش تعداد این رویدادها مطابق با استانداردهای فعلی که ازسوی هلدینگ خلیج‌فارس رعایت می‌شود، نیاز دارد، گفت: در این رویداد، پنل‌ها و کارگاه‌هایی غیر از ساعت کاری نمایشگاه برگزار می‌شود و شرکت‌ها توانمندی‌های خود را ارائه می‌دهند و مخاطبان با آن آشنا می‌شوند. بدین ترتیب ارتباطات شکل می‌گیرد و میان تمام فعالان این صنعت همگرایی ایجاد می‌شود و می‌توان کارهایی نو در آن انجام داد. این همپوشانی و هم‌افزایی به تولیدکنندگان و شرکت‌ها بسیار کمک خواهد کرد.

تولیدکنندگان انتظار یک اعتماد تضمین‌شده از صنعت پتروشیمی دارند

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کهربا توان، پیشنهاد دیگری هم برای برگزاری این رویداد در سال‌های آینده داشت و گفت: پیشنهاد دوم برای برگزاری بهتر این رویداد دعوت از شرکت‌های خارجی یا اساتید آنهاست تا حاضران در پتروکم بتوانند از میان ارائه‌های آکادمیک آنها با آخرین دستاوردهای روز دنیا آشنا شوند. هرچند فعالان صنعت پتروشیمی با جستجو با این دستاوردها آشنا می‌شوند، اما لازم است کیفیت برگزاری نمایشگاه‌ها و جلسات B2B و تعاملات میان شرکت‌ها افزایش یابد.
به گفته مرادی، انتظار تولیدکنندگان از صنعت پتروشیمی یک اعتماد تضمین‌شده است. هرچند در این فضا مدعی زیاد است؛ زیرا هر چیزی که ترند می‌شود همه صاحب آن می‌شوند. به طور مثال، کلیدواژه «دانش‌بنیان» ترند شد و انبوهی از شرکت‌ها، دانش‌بنیان شدند. در چنین فضایی، کارآفرینی‌های غیرمولد در کنار کارآفرینی‌های مولد به وجود آمد. کارآفرین‌های غیرمولد صرفاً از بسترها برای دریافت تسهیلات و ایجاد ارتباطات استفاده می‌کنند تا قراردادهایی را ببندند، اما کارآفرین‌های مولد باید از دسته اول تفکیک شوند.

اعتمادزایی، لازمه همکاری استراتژیک میان تولیدکنندگان و صنعت پتروشیمی

به گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کهربا توان، صنعت پتروشیمی لازم است فضای اعتمادزایی به شرکت‌ها ایجاد کند. به طور مثال، اگر شرکتی ادعایی می‌کند، کارفرمای صنعت پتروشیمی با سعه صبر بشنود و فرصتی در اختیار او قرار دهند که خود را اثبات کند. زمانی که اعتمادزایی شکل گرفت، صنعت پتروشیمی می‌تواند با او قرارداد ببندد و وارد یک همکاری استراتژیک شود.
مرادی خاطرنشان کرد: بنابراین باید ساختاری تعریف شود که بین دو طرف اعتمادزایی شکل بگیرد بدون اینکه هزینه‌ای به طرفین تحمیل شود. آنگاه زمان همکاری میان آن شرکت و صنعت پتروشیمی است.

تصاویر
  • ایران پتروکم، فرصتی برای توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش راهبردی است/ شرکت‌های کارآفرین دانش‌بنیان مولد از شرکت‌های غیرمولد تفکیک شوند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری